Näin löydät epäuskon ja uskon tien – Kolme ammattilaisten vinkkiä

 

Joh. 9:24–38

Vinkki, vinkki!

Olen altis pläräämään kaikenlaisia tyhmiä uutissivuja, sillä tyhmien uutissivujen tekijät eivät ole mitään tyhmiä ihmisiä. He osaavat nimittäin laatia sivut niin, että ne on ihan pakko avata. Aivan eniten on pakko avata sellaiset sivut, joiden päällä lukee sana ”vinkki”. Siis vaikkapa näin:

Näin pääset eroon vyötärölihavuudesta – professorin viisi lyömätöntä vinkkiä.

Syksyn parhaat sähkösopimukset – asiantuntijan parhaat vinkit huolettomaan elämään.

Hyvää, helppoa ja halpaa – huippukokin herkulliset vinkit syksyn ruokapöytään.

Ja niin edelleen.

Tässä saarnassa saat nyt vinkkejä. Koska haluan pitää tänään saarnani yksinkertaisena, vinkit tulevat kaksinkertaisina. Raamatun tekstit kertovat tänään uskosta ja epäuskosta. Niinpä annan sinulle nyt ensin kolme vinkkiä siitä, miten pääset ja pysyt epäuskon tiellä. Ja sitten toiseksi saat kolme vinkkiä siihen, miten kannattaa kulkea uskon tiellä. Jos seuraat kolmea ensimmäistä vinkkiä, olen aika varma siitä, että päädyt ja pysyt vakaasti epäuskossa. Jos otat varteen kolme jälkimmäistä vinkkiä, voi olla, että päädyt kulkemaan uskon tietä!

Kolme vinkkiä epäuskoon

Ensin siis kolme lyömätöntä vinkkiä epäuskoon.

  1. Loukkaannu

Kun mietit loukkaantumisen kohdetta, kannattaa loukkaantua mahdollisimman keskeiseen asiaan

Ensimmäinen vinkki epäuskon tielle on: Loukkaannu. Raamatussa ja kristinuskossa on onneksi paljon erilaisia ja erikokoisia asioita, mihin voi vaivatta ja hyvin helposti loukkaantua. Itse asiassa sinun ei tarvitse oikeastaan edes avata Raamattua, riittää kun muistelet suurin piirtein, mitä lehdessä sanottiin. Ja kun löydät jonkun opetuksen tai väitteen maailmasta, ihmisestä tai Jumalasta, joka ärsyttää ja harmittaa sinua, loukkaannu oikein kunnolla, sydänjuuriasi myöten.

Raamatussahan puhutaan aika paljonkin siitä, miten Herran Jumalan sanat, käskyt, teot ja lupaukset saavat ihmisiltä nousemaan niskakarvat pystyyn. Tänään Jesajan kirjassakin oikein herkuteltiin tällä piirteellä:

Jumalasta on tuleva solmu ja este,
kompastuskivi, kallionlohkare

Jerusalemin asukkaille loukku ja ansa.
Monet heistä kompastuvat,
syöksyvät nurin niskoin, loukkaantuvat,
tarttuvat ansaan, jäävät kiinni.

Tästä ilmiöstä käytetään usein juuri tuota sanaa kompastuskivi tai sitten vähän kummallista suomenkielen termiä ”pahennus”. Paavali käyttää 1. Korinttilaiskirjeessä sanaa skandalon ja se on juuri semmoinen teräväkulmainen asia, mikä odottaa pimeässä lastenhuoneen lattialla kun kävelet sinne paljain jaloin valoja sytyttämättä ja isket siihen pikkuvarpaasi niin että kyynelet valuvat.
Jos siis haluat epäuskon tielle, niin kannattaa opetella loukkaantumaan Jumalan sanoihin, Raamattuun, kristinuskon opetuksiin. Ja kun mietit, mikä olisi hyvä loukkaantumisen kohde, kannattaa valita jokin mahdollisimman keskeinen juttu. Totta kai voit hyvin loukkaantua jo Raamatun ensimmäisiin lukuihin, tai vain muutamiin jakeisiin vaikka siitä, miten Jumala on suunnitellut ihmiset tekemään lapsia, mutta ihan parasta on, jos loukkaannut Raamatun tärkeimpään kompastuskiveen eli ristiinnaulittuun Jeesukseen, joka siis on Jumala ja kuolee hakattuna ristillä ja vieläpä meidän kaikkien puolesta.

  1. Luota itseesi

Arvosta omia ajatuksiasi, mielipiteitäsi. Kuuntele sydäntäsi! Ole itseriittoinen. Uskonasioissa ei kaivata auktoriteetteja.

Toinen hyvä vinkki epäuskon tielle löytyy tämän päivän evankeliumitekstistä ja sen takana ovat ihan asiantuntijat. Toinen vinkki epäuskoon on siis tämä: Luota itseesi. Ole itseriittoinen. Jos Jerusalemin kaduilla kulkee tyyppi, joka saa sokeat näkemään ja rammat kävelemään ja kutsuu seuraansa, kuuntele mieluummin sydäntäsi ja omia ajatuksiasi kuin tuollaista tyyppiä. Vuonna 2023 erityisesti tämä vinkki on täyttä rautaa, koska kaikissa muissakin asioissa oma mielipide on parasta ja tärkeintä ja relevanteinta mitä kuvitella saattaa, oli kyse sitten rokotteista tai biologiasta tai historiantulkinnoista tai etiikasta. Ennen kaikkea uskonasioissa ei missään tapauksessa kaivata mitään auktoriteetteja, jotka kertoisivat mikä on tie ja mikä on totuus ja mikä on elämä, koska oma mp ja itse ajatellut ideat ovat aina tärkeintä. Tämä epäuskon vinkki numero kaksi on helppo panna myös käytännössä toteen niin, että jos joku tulee väittämään sinulle muuta niin tee kuin fariseukset: Heitä ulos! Anna potkut! Poista kaverilistalta! Laita ovi lukkoon! Canceloi! Eroa!

  1. Varo olemasta syntinen

Syntijutut kannattaa jättää heti alkuunsa. Ei kukaan voi tulla sanomaan sinua syntiseksi. Kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä eikä kukaan ole hei täydellinen.

Sitten viimeinen ja ehkä tärkein vinkki epäuskon tielle. Jos nimittäin huolellisesti noudatat tätä vinkkiä, tulet varmasti pysymään vakaasti epäuskossa koko ikäsi. Kolmas vinkki epäuskoon on: Varo olemasta syntinen. Syntijutut kannattaa jättää heti alkuunsa. Ei kukaan voi tulla sanomaan sinua syntiseksi. Kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä eikä kukaan ole hei täydellinen. Ehkä huomasit, että tätäkin vinkkiä noudatetaan sunnuntain evankeliumitekstissä. Kun fariseukset eivät kerta kaikkiaan halua tietää mitään Jeesuksesta, se käy kätevimmin niin, että he kieltävät olevansa ollenkaan syntisiä. Sen sijaan ex-sokea mies, joka janoaa Jeesuksen seuraa ja etsii häntä, ja jota tänään kuulustellaan oikein pitkästi, miten häntä kuvaillaan?

Fariseukset sanoivat: ”Sinä olet syntymästäsi syntinen, syntiä täynnä koko mies – ja sinä rupeat opettamaan meitä!” He ajoivat miehen ulos.

Jos siis haluat pysyä epäuskon tiellä, älä ainakaan syntiseksi suostu.

Kolme vinkkiä uskon tielle

Siinäpä siis kolme taattua ja toimivaa tehovinkkiä epäuskoon.

Nyt on aika kääntää saarna toisinpäin: ehkä joku voisi sanoa – oikein päin.

Kuulet seuraavaksi kolme todella hyvää vinkkiä uskon tiellä kulkemiseen. Jos painat nämä mieleesi ja kokeilet niitä kotona, saatat yhtäkkiä huomata jonain päivänä, että kappas taidan uskoa Jeesukseen.

  1. Suostu avuntarvitsijaksi ja avunpyytäjäksi

”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.”

Ensimmäinen vinkki on tämä, ja sekin löytyy evankeliumista: suostu avuntarvitsijaksi ja avunpyytäjäksi. Tämän vinkin sinulle lahjoittaa tietysti Johanneksen evankeliumissa kuvattu sokea mies, joka pyytää, että paranisi ja että Jumala auttaisi häntä. Kun Raamattu puhuu siitä, keitä ja millaisia ihmisiä Jeesus Kristus on tullut tähän maailmaan auttamaan, niin kannattaa oikeasti suostua sellaiseksi ihmiseksi. Voin antaa vihjeen: Jeesus ei ole tullut etsimään seuraansa voimakkaita, kyvykkäitä, jo valmiiksi vanhurskaita, synnittömiä, huippukuntoisia, terveitä. Hän itse sanoo, että on tullut parantamaan sairaita, eikä terveitä. Apostoli opettaa, että Jumala tahtoo vanhurskauttaa jumalattomat, eikä hänellä ole kovin paljon asiaa niille, jotka kovin hyviä tai ainakin ihan ookoo.

Jos olet tänään romuna, rikki, väritön, vihainen, kelvoton, viimeinen, syyllinen, ja etenkin jos olet sitä kaikkein pahinta lajia eli syntiä tehnyt ihminen, siis syntiä täynnä ja syntinen koko mies tai nainen, niin onnitteluni: Jumalan Poika haluaa olla kanssasi ja pyytää sinua mukaansa, seuraajakseen.

  1. Kun Jumala lupaa, luota

”Ovathan Jumalan lupaukset, niin monta kuin niitä on, saaneet Kristuksessa vahvistuksen.”

Toinen vinkki uskon tielle on sitten tässä.

Kun kuulet Jumalan lupaavan jotain, luota.

Tämä vinkki tulee itse asiassa tänään Paavalin Toisesta Korinttilaiskirjeestä. Kun Jumala lupaa jotain, hän ei peru lupauksiaan tai lakaise niitä maton alle eikä vastaa huutoihinsa jotenkin savolaisittain että suattaahan se olla vuan suattaahan se olla olemattannii. Paavali opettaa niin, että jokainen Jumalan lupaus on taattu ja vahvistettu Kristuksessa. Jumala ei pelaa kaksilla korteilla. Voit harjoitellakin tätä vinkkiä ihan käytännön elämässä niin, että luet Raamattua ja alleviivaat sieltä punaisella kynällä semmoiset lauseet, joissa Jumala lupaa jotakin, esimerkiksi: ”Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti” tai ”Rauhan minä jätän teille, minun rauhani.” Sitten kun olet tällaisen lupauksen löytänyt voit matkia vähän Lutheria ja sanoa vaikka tähän tapaan: Kas niin, sinä Jumala lupaat minulle suuressa hyvyydessäsi näin suuria asioita, vaikka en sitä lainkaan ansaitse. Vaikka sieluni ja järkeni ja tunteeni ja kaikki kokemukseni ja jopa naapurini huutavat vasten kasvojani, että oletko hullu kun luotat tuollaisiin, niin sanon niille, ”Olkaa vaiti! Tämmöisiä ei lupaa minulle poliisi eikä torikauppias eikä edes mikään piispa tai paavi, vaan itse Kaikkivaltias Jumala. Luotan häneen enemmän kuin itseeni ja siksi tartun näihin sanoihin kuin hukkuva tarttuu oksaan, jota hänelle ojennetaan.”

3. Etsi ja kysy

”Etsikää niin te löydätte, kolkuttakaa niin teille avataan.”

Viimeinen ja kolmas vinkki uskon tielle löytyy Johanneksen evankeliumista ja se on tämä: Etsi ja kysy ja janoa ja kaipaa. Kolkuta, kunnes sinulle avataan. Uskon tie ei ole umpikuja, jossa kysyminen ja perehtyminen ja uteliaisuus olisivat vaarallisia ja vahingollisia. On aivan päinvastoin. Ex-sokea mies haluaa nimenomaan löytää ja tietää ja kuulla. Koska Jeesus on sekä tie että elämä, mutta myös totuus, hän ei suinkaan haihdu savuna ilmaan tai mene pieniksi pirstaleiksi, jos kyselet ja kolkutat häntä. Siinä missä epäusko on aina tyytyväinen ja itseriittoinen omaansa, usko janoaa ja etsii Jumalan kasvoja yhä enemmän, yhä syvemmin, yhä paremmin ja kirkkaammin. Quaerite faciem eius semper, etsikää aina hänen kasvojaan.

Tavatessaan miehen Jeesus kysyi: ”Uskotko Ihmisen Poikaan?” ”Herra, kuka hän on?” mies kysyi. ”Sano, jotta voisin uskoa.” Jeesus sanoi: ”Sinä olet nähnyt hänet. Hän on tässä ja puhuu kanssasi.” ”Minä uskon, Herra”, mies sanoi ja lankesi maahan hänen eteensä.


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: