Huoneesi olla voisin

 

Joh. 1:19–27

*

Adventtiaikana on joka sunnuntaille omanlaisensa Raamatun opetus. Jokainen adventtisunnuntai puhuu jollain tavalla, jostain näkökulmasta, Kristuksen tulemisesta. Ensimmäisenä adventtina Jeesus saapuu ristinkuninkaana Jerusalemiin. Toisena adventtina Jumalan sana muistutti siitä, että kerran Ihmisen Poika tulee kunniassaan, viimeisenä päivänä. Tänään, kolmantena adventtisunnuntaina, on jumalallisen opetuksen aiheena Johannes Kastaja, joka kutsuu ihmisyksilöitä kääntymään kohti pian läsnä olevaa Messiasta. Johannes Kastajan kutsuhuuto on osoitettu kaikille ihmisille kaikkina aikoina, ja sen osoite on jokaisen ihmisen ajatteleva ja kokeva mieli, sisällämme oleva sielu, jonka tulisi olla avoinna ja valmiina Herran vastaanottamiselle. Siksi tämän adventin hieno keskiaikainen nimi on ”kristityn pyhityksen hengellinen adventti”.
Tänään haluan katsoa Johannes Kastajaa ja sydämen valmistamista kolmesta suunnasta. Haluan sinun selvästi ymmärtävän nämä kolme näkymää hengelliseen adventtiin, sillä muuten joulunviettosi vaarantuu, etkä ehkä olekaan valmis ottamaan vastaan maailmaan syntyvää Jeesus-lasta.
Ole siis tarkkana.

Se luvattu

Ensimmäinen näkymä Johannes Kastajaan ja häntä tutkiviin fariseuksiin ja temppelin pappeihin on tämä: Kaikkia heitä kiinnostaa ennen kaikkea se, miten todellisuus sopii Tooran ja profeettojen teksteihin ja lupauksiin. Johannesta haastattelemaan on lähetetty valtuuskunta, joka tosissaan ja ilman ironiaa tutkii, kuka ja mikä Johannes on. Toisin sanoen: voiko olla niin, että Raamatun sanat ovat hänessä toteutumassa? Samalla tavoin ilman ironiaa ja pilantekoa Johannes alistuu tähän tutkimukseen ja asemoi tehtävänsä kieltämällä jotkut häneen asetetut toiveet ja vetoamalla toiseen profeetan kuvaan.

”Kuka sinä olet?” Johannes tunnusti totuuden, hän ei sitä kieltänyt. Hän sanoi: ”En minä ole Messias.” ”Mikä sitten?” he kysyivät. ”Oletko Elia?” ”En ole”, Johannes vastasi. ”Oletko se luvattu profeetta?” Hän vastasi: ”En.” Johannes vastasi: ”Minä olen ääni, joka huutaa autiomaassa: ’Tasoittakaa Herralle tie!’ Niinhän profeetta Jesaja on ennustanut.”

Johanneksen ensimmäisen luvun kuvaama tilanne kertoo siis jokaiselle kristitylle ja Jeesuksen etsijälle, mutta myös jokaiselle seurakunnalle ja kirkolle, että on etsittävä, kysyttävä, punnittava sitä, millaiseksi Raamattu kuvaa tulevan Kuninkaan ja hänen edellään kulkevan airuen.

On välillä hyvä muistaa, miten keskeistä ja olennaista on kaikille evankelistoille ja Uuden testamentin muillekin kirjoittajille, että Jeesus on Herra, Jeesus on Kristus, eli Messias, koska hänen syntymänsä, elämänsä, tekonsa, synnit sovittava kuolemansa ja voittoisa ylösnousemuksensa kasvavat ja juurtuvat Vanhan testamentin lupauksista, siis Jumalan omien sanojen toteutumisesta. Jos luet evankelistoja tai Paavalia tai kuuntelit edes vain tämän päivän evankeliumia, tämä on selvää kuin kirkas päivä. Jeesus ei ole mikään tyhjästä vedetty kaniini taikurin hatusta vaan hänen saapumistaan edeltävät lupaukset, merkit ja sanat, ja ne löytyvät Toorasta, profeetoista, kirjoituksista.

Uuden testamentin jälkeinen kirkko oli tarkka ja innokas pitämään tärkeänä, että evankeliumin julistus ja opetus Jeesuksesta on oikeaa ja terveellistä, eli Raamatun profeetallisten ja apostolisten tekstien rajojen sisällä annettua. Mikä tahansa yksityisajattelu ja myytinmuodostus ei tullut kuuloonkaan. Nykyihmistä virnuiluttaa helposti, miten paljon vanhan kirkon piispat ja opettajat läträsivät mustetta sen kuvailemiseen, millaisia vääriä opetuksia eli harhaoppeja on olemassa Jumalasta ja Jeesuksesta. Olen tämän vuoden aikana kääntänyt ja tutkinut yhtä tällaista Harhaoppien luetteloa 400-luvulta (Augustinus, de haeresibus). Paljon siinä on koomisiakin juttuja, mutta yksi asia puhuttelee: sitoutuneisuus, vakavuus. On väliä sillä, kenestä Jeesuksesta puhumme. On väliä sillä, millaiseen Jeesukseen uskomme. On elämän ja kuoleman kysymys, millaisin sanoin ja millaisin perustein opetamme Kristuksesta. Viime pyhän evankeliumissa Herra itse varoittaa siitä, että maailmassa ja kirkossa riittää kyllä paljonkin monenmoista puhetta erilaisista jeesuksista. Silloin on syytä olla tarkkana ja kysyä, mistä tämä opetus ja kuva on peräisin?

Sanon tämän nyt seuraavaksi vielä raakamaisella ja ei-sivistyneellä suomella, vaikka en ehkä usein tee niin. Jos joku opettaa sinulle Jeesuksesta ja Jumalasta ja oikeasta ja väärästä niin, että hän sanoo, että ”Raamattu ja kirkon perinne kyllä lausuvat tästä asiasta muuta, mutta itse ajattelen, että asia on sittenkin näin” – niin varo. Älä seuraa tällaista opetusta. Älä ota sitä vastaan. Älä kuuntele kuvia ja opetuksia, jotka opettavat Jeesuksesta toisin kuin Raamatun sana. Se on vaarallista, sillä silloin voit lähteä seuraamaan väärää messiasta, väärää kristusta. Sen lisäksi, että väärät messiaat ovat valhetta, niissä on yksi kuolemanvakava vaara: väärät jeesukset eivät pelasta.

Jotta voisit viettää joulua, sinun pitää siis tutkia, kuka Jeesus on Raamatussa; millainen hän on Raamatussa; mitä hän sanoo Raamatussa; miksi hän on evankeliumien mukaan syntynyt tänne kuollakseen. Älä ole kuin ne hienostuneet kirkon opettajat vuonna 2023, joille hengellinen viisaus on mukautumista tämän maailmanajan mukaan, vaan ole kuin Johanneksen evankeliumin fariseukset ja leeviläiset, jotka tahtovat tutkia Tooran, profeettojen ja kirjoitusten valossa, mikä on asian oikea laita

Tehkää tilaa

Nyt se toinen näkymä Johannekseen ja sydämen valmistamiseen joulun Herran saapumista varten. Ehkä olette jo oppineet, että Turun Lutherin kirkon pastorille ei kannata tulla hurskastelemaan niin, että moitiskelee iskelmäradiosta kuuluvaa Vexi Salmen mollijollotusta ”Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen, taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen”. Kyseessä ei nimittäin tietenkään ole mikään moderni tai outoa reinkarnaatiota opettava fantasia, vaan aivan varhaiskeskiaikainen kristillinen traditio joulun juhlaa koskien. Kristushan syntyy vanhoissa joulun opetuksissa kolmella eri tavalla:

1) Isästä sanomattomalla tavalla ja ajattomasti ikuisuudessa. Tästä opettaa Johanneksen prologi:
Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona,
ja Sana oli Jumala.

2) Toiseksi, Jumala syntyy aikaan ja paikkaan neitsyestä, niin kuin Luukas kuvaa: tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.

3) Ja kolmanneksi, Kristuksen on synnyttävä jokaisen ihmisen sydämessä, valaisemaan jokaisen ihmisen yksittäinen elämä ja mieli, niin että Jeesus ei ole vain ulkokohtainen ja ulkoaopittu faktoidi, vaan oman yksityisen ja salatun elämän valo ja lämpö ja asuu meidän sisällämme niin, että emme elä enää itse, vaan Kristus elää meissä.

Tähän Jeesuksen vastaanottamiseen Johannes Kastaja meitä huutaa ja kehottaa. Avaa sydämesi huone, avaa ovi, tee tilaa. Kauniisti lauletaan monissa adventtivirsissä juuri tästä kutsusta, vaikkapa näin, niin kuin nyt laulamme VK 7:4:

Oi Jeesus, armon tuoja,
nyt sydän avaja,
ja uuden mielen luoja,
tie itse valmista.
Voi, jospa minäkin
huoneesi olla voisin,
niin kiitokseni toisin
sinulle, armoisin.

Mutta ihmisen sydän on toisenlainen kuin Jumalan sydän, joka on avara ja tilava. Ihmisen sydän on rajallinen ja pieni. Sinne mahtuu esimerkiksi herroja ja ruhtinaita vain yksi kerrallaan. Eikä sinne mahdu aivan määrättömästi huolia, murheita, ajatuksia, pyrkimyksiä, haluja ja toiveitakaan. Millaisia tavaroita sinun tulisi tänä jouluna heittää menemään sydämestäsi, jotta Jeesus mahtuisi sekaan? Jos sinun pitäisi tehdä tilaa sydämesi pieneen huoneeseen, mistä luopuisit ensimmäisenä?

Entä pelkäätkö, että sydämesi on tänä jouluna niin kylmä, niin pimeä, niin paljas, ettei siellä asu edes usko, saati toivo tai rakkaus. Eikö silloin, rakas ystävä, ole hyvä tietää, että juuri sellaiseen sydämeen mahtuu syntymään Kristus-lapsi, sielun hyvä vieras ja suloinen lämpö?

Tasoittakaa Herralle tie

Nyt vielä se kolmas ja viimeinen näkymä Johannes Kastajaan ja hänen huutoonsa asumattomalla seudulla, autiossa maassa. Se huutohan kuului:

Tasoittakaa Herralle tie!

Tämä huuto on osoitettu Jumalan kansalle, ei niinkään yksittäisille ihmisille. Minä olen jo jonkin aikaa kuullut tämän huudon kutsuna seurakunnalle, messuyhteisölle kuten TLK. Yksi seurakunnan tehtävä on valmistaa Herralle tie tasaiseksi, ei kasata polulle esteitä, kompastuskiviä, sellaisia muureja ja aitoja, joita Raamattu ei rakenna. Yksi kaikkein konkreettisin tapa tasoittaa Herran tie hyväksi käydä, on rakentaa ja avata seurakunnan ovia niin, että se, joka tänne tulee, saa hyvän ja iloisen vastaanoton, kokee olonsa tervetulleeksi ja odotetuksi. Eikö olisi erikoista, että enkelit taivaassa iloitsevat jokaisesta, joka tekee parannuksen, mutta me täällä alhaalla tuskin korvaamme lotkautamme, kun viereemme istahtaa kysyvin ilmein ihminen, samanlainen kuin me, joka janoaa Kristuksen evankeliumia ja lähimmäisensä rakkautta.

Joulukuun alussa TLK:lla pidettiin puolikas lauantai teemapäivää tästä aiheesta. Lasse Räty ajoi Nokialta asti herättämään ajatuksia ja suunnitelmia siitä, miten TLK voisi tässä muuttua vielä parempaan suuntaan kuin se jo on. Uusien tervehtiminen ja toisiin ihmisiin tutustuminen ja heidän ottamisensa huomioon ei ole mikään pienen ammattitiimin tehtävä, vaan se on välttämättä jokaisen kristityn asenne. Täällä TLK:n riparilla jokainen meistä on isosena.

Liioin tässä ei ole kyse mistään psykologiasta tai sosiologiasta vaan Raamatun opetuksista. Kun teemapäivässä annettiin tehtävä etsiä Raamatusta opetuksia siitä, miten toisia ihmisiä on seurakunnassa kohdeltava, niitä kohtia löytyi kuulkaa vaikka ja mitä. Olen tänä aamuna ripustanut teemapäivän apusanoja, voimasanoja ja tukisanoja kahvisaliin, sakastin liukuoveen. Sieltä löytyy myös joitain apostolisia terveisiä Turun Lutherin kirkolle. Älä poistu tänään kirkosta ennen kuin olet käynyt kurkkaamassa tuota ovea. Johannes Kastaja sanoo tänään: Tasoittakaa Herralle tie.

Tässä kolmannen adventtisunnuntain saarnassa olen halunnut kertoa nämä kolme näkymää Kastajaan, ja siihen kutsuun, joka häneltä kuuluu – viettää sydämessä ja seurakunnassa hengellistä pyhityksen adventtia.

Nuo kolme näkymää olivat:

1) Seuraa Raamatun Jeesusta. Älä seuraa vääriä messiaita.

2) Tee tilaa sydämeesi, jotta Jeesus voisi sinne syntyä. Ja jos sydän on tyhjä, silloin hän mahtuu oikein hyvin!

3) Raivatkaa TLK:lla Herralle tie!
Tasoittakaa yli Turun
valtatie meidän Jumalallemme!


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: